Kas treenite pikemaks matkaks?

Räägime matka planeerimisest. Kõigest- alates marsruudi koostamisest kuni vajaliku sokkide arvuni matkakotis. Küsi nõu ja jaga teadmisi.
Vasta
Kasutaja avatar
reigo130
Matkasell
Matkasell
Postitusi: 326
Liitunud: 23 Aug 2012, 16:15
Kontakt:

Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas reigo130 » 28 Jaan 2013, 21:02

Tere.
Siia teemasse võiks koondada oma salajase hea füüsilise vormi tagamaad (kellel liiga salajane, võib enda teada hoida). Ehk siis - kuidas hoiate end vormis enne pikemaid planeeritud retki, et teise päeva öösel telgis jalakrampide :shock: , seljavalude :cry: ja muude hädade :o pärast vaevlema ei pea?
Olen netist näinud, et mõni treenib end seljakotiga, mis on raskust (ühel juhul küünlaid) täis topitud. Ei saa ju nii, et kott külmalt selga ja astuma kui just elukutseline matkaja/väeline vms ei ole, kes sellega juba harjunud.
Alustan kõigepealt endast: praegu ei treenigi, sest töökoha vahetus tahab sisseelamist. Treeningute suhtes pean ennast lahjaks harrastajaks, kuid siiski on jälle plaanis sõudmist ja ratast sõitma hakata. Ratast esialgu küll saalis. Eelmisel talvel sai ka "lumejooksu" harjutatud. Paksus lumes jalal pehmem ja üldse väsitavam. Lihtsalt joosta ei kannata, sest põlve kõõlus hakkab valu tegema. Hea kui oleks lahjemad mäedki, saaks veidi ronida.
Pean veel ütlema, et asjade lähedus muudab inimesed laisaks, sest spordihoone asub kodust 100m kaugusel :D

Nii et pange kirja ka omad variandid või üldse arvamused sellisest asjast.
Päikest ;)

Kasutaja avatar
Metavo
Guru
Guru
Postitusi: 1210
Liitunud: 17 Dets 2011, 17:46
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas Metavo » 28 Jaan 2013, 21:37

Tööle/kooli mis iganes kohta igapäevaselt käia jala, kui tahta, kasutada matkasaabast ja seljakotti visata läpakas, liitrine termos ja kõik muu vajalikum/mittevajalikum.
Rohkemat ettevalmistust pole mul küll olnud.
Kuni on puid, pole probleemi

margusl
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 669
Liitunud: 15 Aug 2011, 17:10
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas margusl » 29 Jaan 2013, 00:53

Kas jalakrambid ja valutav selg on konkreetsed näited?
Suuresti vaid enda kogemusest paneks esimese toitumise-joogi või jalavarjude süüks, muul juhul peaks krampide saamiseks ikka higi ja vaeva nägema, külmas vees kooserdama või mingit muud pidi keha väärkohtlema. Kui mingi meditsiiniline teema ja ka igapäevaselt tunda annab, on tohtritest ehk abi.

Valutav selg vihjaks nagu sundasendile või raskemapoolse kandami korral kotijamale - puusavöö on asja pärast. Näituseks ei ole mulle väga polstrit antud ja vöö tuleb ikka korralikult kondi peale kinni tõmmata, esimestel päevadel võib lodeva eluga harjunud puusanukid päris hellaks tõmmata, aga see on ainult kerge nagin õlgadel tassimisest tekkiva *päris* seljavalu kõrval. See raip ei lase magadagi.

Kui jooks siiski natuke kihelema ajab võib lihtsalt mõttete kogumiseks ja silmaringi huvides paljasjalgsete, minimaalide ja chi-jooksjate ideid-tegemisi sirvida. Eestikeelset kirjandust kahjuks ei oska pakkuda. Päka ja tallaaluse tugevamaks meelitamine ei lase enam nii kergelt jalgu ümmarguseks ja tulitama astuda, ka pehmema tallaga karmimal pinnal astudes, muu värk õpetab ennast mitte ära lõhkuma.

Eelistused on mõistagi erinevad, aga kui lund on, siis selles lippamise asemel on tunduvalt mõnusam suuska lohistada, nii rajal kui rajalt eemal. Ja "et oleks raskem" asemel istub mulle endale pigem: "et kestaks kauem."

Ning juba ringi trampides on suur abi, eriti põlvedele, kaigastest.

Andrus
Huviline
Huviline
Postitusi: 182
Liitunud: 26 Okt 2011, 14:40
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas Andrus » 29 Jaan 2013, 08:32

Siinkohal mina jään mõne kommenteerijaga eriarvamusele - harjutada tuleb ka matkaks. Jalgsimatk ehk on inimesele loomupärasem (kes muidugi igat meetrit ei ürita autos mööda veeretada), kuid rattamatkaks valmistumine vajab ikka treenimist. Kui inimene peale 10-aastast vaheaega istub rattasadulasse ja mõtleb kohe teha pika matka, siis on üsna ebameeldiv küll kui juba mõne km läbimise järel vajab ta pikemaid puhkepeatusi ja teised peavad tema järgi ootama.
Mina suusatan talvel ja suvel sõidan ratast, vahepealsel ajal sörgin. Kuid seda ilma ühegi eesmärgita minna maratonile või mõnele muule võistlusele. Minu eesmärk aktiivselt sportida on ikka ühe eesmärgiga - et mina poleks see pidur, kes kogu matkagrupi liikumist takistab.
Tõnu, alati ei pruugi olla sportlane see, kes laagritegevustest minema hiilib. See rohkem inimese loomuses. Või vastupidi, see kes on enne matka laiselnud ja pole harjutanud, see võib ka õhtul laagrisse jõudes olla päevast nii väsinud, et lihtsalt peale niisama vedelemise muud teha ei soovi ega jõuagi.

Kasutaja avatar
janek
Matkasell
Matkasell
Postitusi: 296
Liitunud: 15 Apr 2011, 10:06
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas janek » 29 Jaan 2013, 11:38

Loen praegu Ray Jardin raamatut Trail Life. Ray kirjeldab kuidas ta oma abikaasaga pikkadeks matkadeks valmistub selliselt: "juba varakult, sõltuvalt matka pikkusest ka mõni kuu, alustame treeningmatkadega, mis alguses on võibolla 10 miili ning kott kerge, kuid vormi paranedes suurendame distantsi ning viime seljakoti raskuse selliseks nagu päris matkal peaks olema. Seda teeme enne igat matka hoolimata eelnevatel matkadel saavutatud vormist" Kas selline treening on vajalik jääb igaühe otsustada vaadates neid matkasid mida ette on võetud. Ehk matkaks valmistutakse matkates.

Alastair Humphreys sõitis rattaga läbi Euroopa, Aafrika, Ameerikate, Jaapani ning Euraasia (talvel läbi Siberi). Eraldi trenni ei teinud aga kusagil L-Ameerikas kihutas väikse pingutusega oma täislastis rattal maanteeratturitest mööda. Ehk füüsiline vorm saavutatakse matka ajal - ilmselgelt nädalaga mingit ülivormi keegi ei saavuta aga kuu-kaks mõjub oma kogemusele tuginedes väga hästi.

Keith Foskett, kes käis viimati läbi Appalachian Traili rääkis ühes podcastis, et võttis alguses lihtsalt rahulikult - 2 nädalat 10 miili päevas, 2 nädalat 15 ja nii järjest kasvavalt. Lõpuks saavutas võimekuse käia 4 järjestikusel päeval 30+ miili - kindlasti pole tegemist lihtsalt distantsi vaid teatud tingimustel äärmise vajadusega - näiteks kõrbes kus veekohtade vahe on pikk ja mingit 100L ei jõua keegi kaasas tassida.

Ma arvan et kes aktiivse eluviisiga ei ole peaks kindlasti valmistuma, kui matk vähemalt nädala kestab. Kes niigi pedaalib või rattaga liigub siis võiks vahel kojumineku pikema ringiga teha, ratta ära koormata - sama kehtib ka jalgsi liikudes.
Kuna koti kandmisel on oluline nö. core-strenght siis igast harjutusi oma keharaskusega, topispalliga võib leida Backpacker' ajakirja kodukalt või ka ratturitele mõeldud http://bicycling.com. Neid ei tohiks olla probleem teha kasvõi iga päev peale tööd mingi 30 minutit. Sõltub palju keegi viitsib ja tahab.

Jalgade treenimiseks peaks ka suusaimitatsioon küngastel kasulik olema - eelisseisus on muidugi need kes lõunas elavad - Vällamägi ja Suur Munamägi on väga head kohad aga kindlasti leidub ka mujal mõni pikem ja/või järsem tõus.

Ise spetsiifilist trenni ei tee aga piisava koormuse tõttu ujulas, suuskadel, rattal jne pole ka väga vajadust.
Jygenson, see on kõik väga huvitav, aga palju sa rinnalt surud? Arvutame su saavutused ümber kõigile üheselt arusaadavaks numbriks nagu seda on kilogrammid kangil korraliku tehnikaga surumisel.
Ma ei leia et matkamisel oleks palju kasu sellest palju keegi rinnalt surub kuna tegemist pole funktsionaalse võimekusega. Minu isiklik oma 93kg kaalu ja suhteliselt tugeva ehitusega on umbes 80 juures (jõusaalis harjutamas ei käi). AGA ma olen kodus piisavalt viljakotte tassinud, segu kühveldanud ning rahvatantsu trennis väiksemaid ja suuremaid tüdrukuid ringi vinnanud ja üldfüüsilise üle ei kurda.

Zyzz - ma küsiks sinult et kui kaua sa suudaksid järjest 10kg seljekotiga Suurest Munamäest üles alla kõndida (tund, kaks, kuus, neliteist?) ja palju need rinnalt surutud kilod sind seejuures aidata võiksid?
easy just isn’t worth it

Kasutaja avatar
Metavo
Guru
Guru
Postitusi: 1210
Liitunud: 17 Dets 2011, 17:46
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas Metavo » 29 Jaan 2013, 11:53

Olgu, kui see kõik on möödas siis ehk liiguks tagasi soovituste juurde, kuidas valmistada end ette matkaks inimesel, kes harilikult sõidab tööle autoga või kodu eest bussiga.
1) Unusta auto ja bussid. Proovi vähemalt 4-5 kilomeetriseid otsi kõndida jala, seljas seljakott milles kaasas kõik vajalik + muu. Kui tee tööle liiga pikk, kombineeri pigem bussiga (kuna Tartus sellist varianti pole siis see kehtib vaid tallinlastele)
2) Kui töö lubab, siis käi matkajalatsitega, et matkal ei tekiks üllatusi hõõruvate kohtade näol või jalatsi vastupidavuse suhtes. Miks mitte kanda siis ka juba matkasokki?
3) Pärast tööd kallimaga või sõbraga väike piknik linnast väljas. Soovitav leida piknikuks koht mis pole päris tee ääres. Teisisõnu, jälle seljakott seljas koos vajalikuga. Kui tahad, võid matkakoti tõesti selga visata kogu krempliga. Saad enne matka koti kandesüsteemid veel paika timmida.
4) Kerge õhtune sörk aitab harilikult seljalihaseid ja kõike muud kandvat tugevdada.
5) Kui tunned, et miski nõrk koht on veel, siis miks mitte teha lisaharjutusi.
Kuni on puid, pole probleemi

tripp
Matkasell
Matkasell
Postitusi: 380
Liitunud: 18 Apr 2012, 23:22
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas tripp » 29 Jaan 2013, 12:08

Enne viimast pikemat matka käisin hüpoksia trennis:
http://sportingmed.ee/
See on sisuliselt kaifitrenn. Lamad, gaasimask ja vere hapnikusisalduse mõõtja küljes. Hingad vaheldumisi hapnikuvaest ja hapnikurikast õhku. Veedad tunnikese uimas, siis lähed tööle ja imestad, et ei saa millestki aru. Tavalist füüsilist trenni samal päeval teha ei tohi. Tegin 13 sessooni pikkusega tund...poolteist.

Hüpoksiat kiidan väga, ilmselt lähen sel aastal jälle.

Lisaks söön hästi palju (179 cm pikk ja kaalun üle 90 kg), et matkal "varudest" väheks ei jääks.


Enne 2010 matka (Alpid ja Mt Blanc) andis grupijuht meile konkreetselt nõude ette: poolmaratoni aeg alla kahe tunni! (Ma jooksen umbes 1:45, polnud probleemi.) Ja lisas treeninguplaani, kenasti periodiseeritult, rasked ja kerged nädalad ja puhkusenädalad ja värk. Viteks soovitatav kirjandus.

Lisaks tegime grupiga tehinika trenni, nõlval liikumine nii seongus kui üksi, self-arrest, päästetööd ja värk.

Nii et mõnikord võib tõesti eelneda konkreetselt sportlik ettevalmistus.
Viimati muutis Morheatus, 29 Jaan 2013, 12:42, muudetud 4 korda kokku.
Põhjus: Topelt post ühte liigutatud. Palun kasutage 'Muuda' nuppu! Aitäh

tripp
Matkasell
Matkasell
Postitusi: 380
Liitunud: 18 Apr 2012, 23:22
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas tripp » 29 Jaan 2013, 12:20

Mulle jättis sügava mulje Üllar Põllu ja Tiina Tamme loeng pärast Muztagh-Atale ronimist. Mäest võib lugeda siit: http://reisiajakiri.gomaailm.ee/2009-aa ... llar-pold/, paar sai selle eest Eesti aasta alpinismi auhinna.

Trenn lihtne:
Teed 10 kg seljakotiga poolteist tundi kiirkõndi.
IGA PÄEV.
Või noh, kuus korda nädalas.
Sadagu pussnuge või olgu -30 või +30.
Ja ongi kõik.

Kasutaja avatar
Morheatus
Administraator
Administraator
Postitusi: 736
Liitunud: 07 Dets 2010, 22:50
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas Morheatus » 29 Jaan 2013, 12:31

Teen sihipärase OT (teemavälise postituse).
Postitades juhtub ikka, et jääb midagi lisamata ning tahaks seda kiiresti juurde lisada.
Selleks, palun ärge kasutage vasta nuppu (Kui pole möödunud mõistlikult pikka ajaperioodi ja soovite teemat üles tõsta), selleks on olemas oma postituse muutmise nupp olemas.
Hetkel on siin olemas hea näide olukorrast, millest õppida, kes veel ei ole teadlik.
Tegin väikese puust punaseks pildi kah: http://morheatus.planet.ee/matkafoorum/ ... a_nupp.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoiame Matkafoorumi loetavana ja meeldivana! Aitäh
Kohalejõudmine pole üldsegi nii huvitav kui teekond ise...

merisk
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 70
Liitunud: 27 Okt 2011, 14:13
Asukoht: Saaremaa
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas merisk » 29 Jaan 2013, 12:37

reigo130 kirjutas: Lihtsalt joosta ei kannata, sest põlve kõõlus hakkab valu tegema. Hea kui oleks lahjemad mäedki, saaks veidi ronida.
Sinu "Achilleuse kand" on ilmselt põlved ja matkaks treenides lähtugi sellest. Minu soovitus, et kõnni võimalikult palju ja ära endale kunstlikke raskusi väljaspool matka selga upita, kui siis ainult väike päeva-seljakas. Põlvemeniskid hakkavad kindlasti tunda andma mägedes trekkingu ajal just laskumistel, seetõttu soovitan harjutada omale sobilikku laskumise stiili, mis annaks rohkem koormust jalalihastele ja väldiks põlve sidemete väändumist. Matkakepiga või keppidega laskumine peaks selge olema, et saaks keha koormust ka kätele jagada.
Jalgrattasõit ona alati hea ja ohutu vormishoidja, aga jätab ülakeha unarusse - eelkõige selg ja kõht tahavad kotiga kõndides eelnavalt väikest turgutust.

Mul endal küll põlved korras (sülitan üle õla..), aga paljudel tuttavatel on mingid jamad, mitmetel juba meniskiopp tehtud. Parem karta(=valmistuda), kui kahetseda.

hiigelpohl
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 49
Liitunud: 24 Jaan 2013, 11:48
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas hiigelpohl » 29 Jaan 2013, 12:43

Kui põlved teevad valu, siis tuleks ortopeedi juurde minna.

Mina sain omale ortopeedilised tallad ja glükosamiini kuuri, pärast taldade kandmist ja paari rohukuuri õnneks põlvekõhred taastusid ja nüüd enam põlvemuresid pole.

Andrus
Huviline
Huviline
Postitusi: 182
Liitunud: 26 Okt 2011, 14:40
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas Andrus » 29 Jaan 2013, 13:05

Minul oli sama probleem - põlved hakkasid joostes valutama. Niisama igapäevatoimetuste juures ei tundnud midagi. Viga oli lampjalgades, millega liigesed olid paigast ära liikunud.
Ortopeedi juurde käik, tugitallad ning samuti glükosamiini kuur. Praegu enam ei kurda.

Kasutaja avatar
reigo130
Matkasell
Matkasell
Postitusi: 326
Liitunud: 23 Aug 2012, 16:15
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas reigo130 » 30 Jaan 2013, 19:12

merisk kirjutas: Jalgrattasõit ona alati hea ja ohutu vormishoidja, aga jätab ülakeha unarusse - eelkõige selg ja kõht tahavad kotiga kõndides eelnavalt väikest turgutust.
Seepärast meeldibki sõudmine ;)

Ja ilmselt külastan ortopeedi.

Kasutaja avatar
kallitar
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 86
Liitunud: 09 Okt 2011, 01:28
Asukoht: Loo
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas kallitar » 30 Jaan 2013, 22:08

Oskan mõtteid jagada pigem rattamatkade osas.

Mägedesse minnes tuleb kindlasti arvestada enda võimetega ja tasub enne minemist teha enda tagumistele palgedele tuttavaks sadul, millel on vaja püsida nädalaid.

Ise spetsiaalset treeningut enne mägedesse sõtkuma minemist ei tee, kuid see on kindel, et seda teekonda varasemate kilomeetriteta mina ei võtaks ette ka. Seda enam, kui tavaliselt tuleb matka kogutõusu hulk meetrites vähemalt 16000 ning tõusunurgad võivad olla kilomeetrite viisi suurt pingutust nõudvad.

Enne mägedesse minekut on mul sõltuvalt aastast seljataga 3000-5000 rattakilomeetrit. Kogun neid igapäevaste sõitudega töö ja kodu vahet aastaringselt ning üritan enamuses nädalavahetused olla kusagil kulgemas täisvarustuses rattal (mai-oktoober, eelmisel aastal ka novembris). Ehk reede hommikul täislastis tööle ning pühapäeva õhtul koju või esmaspäeva hommikul murjamina otse tööle.

Loomulikult liigun palju ka jala, aga seda siis pigem väikese seljakotiga ning ühepäevased teekonnad.

Talvel liigun samuti rattaga, jala ning nüüd jaanuari keskpaigast ka matkasuuskadel.

Toon näiteks eelmise nädala, kus rattaga tuli 37 km ja matkasuuskadel 48 km.

Minu soovitus on see, et tugitoolist tõsiselt võetavale matkale ei tasu minna. Seda mitte ainult füüsilise võimekuse/võimetuse pärast, tuleb tunda ka enda matkavarustust ning omada ka teamisi, mis tulevad kogemustega.

Ja üldse, elu on tunduvalt mõnusam ja ilusam ning olemine parem kui liikumine ja värskes õhus viibimine on muutunud omaseks.

Jõudu ning indu!!

Kasutaja avatar
reigo130
Matkasell
Matkasell
Postitusi: 326
Liitunud: 23 Aug 2012, 16:15
Kontakt:

Re: Kas treenite pikemaks matkaks?

Postitus Postitas reigo130 » 30 Juun 2013, 18:43

Nii. Ortopeedi vastuvõtul käidud (arsti saatekirjaga pidi ikka 3 kuud järjekorras ootama) ja asi praeguseks selge. Jalavõlv paistis kena, aga menisk põlves vajab glükoosamiini kuuri.
Eks tulemused ole ka mingi aeg näha.

Vasta

Mine “Matka planeerimine”

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline