Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Matkavarustuse ise valmistamine, parandamine ja hooldamine matka ajal ja pärast matka.
Vasta
jaanussepp
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 60
Liitunud: 07 Apr 2015, 13:56
Kontakt:

Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas jaanussepp » 13 Dets 2016, 21:07

Ma ei tea, kui palju siin foorumis jalgrattamehaanikuid liigub, aga kuna teema puudutab eelkõige jalgratta remonti just matkal/metsas olles, siis tasub ehk proovida.

Nimelt on teema siis selles, et enamikel (tavalisematel) jalgratastel, millega inimesed matkamas ja muidu looduses käivad, on vända kinnitamiseks laias laastus kaks võimalust: osadel kasutatakse polti, mille keeramiseks on vaja 8 mm kuuskantvõtit, teistel aga polti, mille keeramiseks on vaja 14 mm padrunvõtit.

Neist esimese puhul on kõik lihtne ja loogiline - kuuskantvõtmete komplekt kuulub niikuinii iga vähegi kogenenuma (matka)ratturi varustusse ning kui grupis kellelgi peaks näiteks vänt logisema hakkama, ei ole mingit probleemi see tagasi kinni keerata. Teisel juhul on aga olukord keerulisem - vähemalt minu nägemuses ei ole padrunvõtmete komplekt kunagi rattaga kaasas kantava varustuse hulka kuulunud, kuna on pigem raske ja jalgratta puhul ebapraktiline.

Oma isiklikul rattal ei ole ma vända kinnitamiseks padrunvõtit vajavat polti juba 10+ aastat teadlikult kasutanud - just seetõttu, et selle metsas keeramine vajaks eraldi raskemat tööriista. Samas kuna olen paljudel sõitudel-matkadel grupijuhi rollis, keda teatakse tööriistavaru olemasolu järgi, siis tuleb aeg-ajalt ette olukordi, kus nagu oleks vaja kellelegi teisele grupis 14 mm padrunvõtit pakkuda. Kuna taolistel juhtudel sõltub tegelikult kogu grupi edenemine just sellest, kas ja kuidas tolle poldi seal metsas kinni keeratud saame, siis olen juba mõnda aega mõelnud lahendustele, kuidas võimalikult kerge tööriista abil see probleem ära lahendada.

14 mm padrunvõtme otsik ise on hea ja kerge asi, aga probleemiks saab siin see, et kasutamiseks on vaja eraldi nelikantotsikuga "nuia", mida muidu rattaga sõites kaasas ei kannaks ning mis minu nägemuses selgelt liiga raske on, et seda lihtsalt igaks juhuks kellelegi teisele abi pakkumiseks kaasas kanda (mu tööriistakott on niigi juba selline, mis enamikes ratturites imestust avaldab) :)

Seetõttu seisnebki minu otsingu tuum selles, et kuidas keerata 14 mm padunvõtit selliselt, et "nuiana" saaks kasutada mõnda eset, mis ka seni juba niikuinii rattaga sõites kaasas on. Seni olen mõelnud järgmistele lahendustele:

1. Üks lahendus oleks selline, kui "nuiana" saaks kasutada mõnda juba niigi kaasas olevat kuuskantvõtit. Sellise lahenduse tarbeks sobiks näiteks variant, kui hangiksin kaks padrunvõtme otsikut ning need "selga pidi" omavahel kokku paneksin. Sellisel juhul läheks tekkinud tööriista üks ots siis vända poldi peale, teise otsa saaks susata kuuskantvõtme. Probleem on aga selles, et ma ei ole leidnud sellist vahelüli, millega kaks padrunvõtme otsikut omavahel "selga pidi" kokku panna. Põhimõtteliselt oleks selleks vaja siis lihtsalt neljakandilist jubinat, mille kumbagi otsa saaks ühe padrunvõtme otsiku susata.
2. Teine lahendus oleks selline, kui "nuiana" saaks kasutada tavalist leht-mutrivõtit. 14/15 lehtvõti kuulub niikuinii minu remondivarustuse hulka, samuti on kaasas kuni 20 mm välja andev tellitav võti. Kahjuks ei ole vastavat mutrivõtmega keeratavat padrunotsikut veel leidnud.
3. Kolmas lahendus oleks aretada miskit toruvõtme baasil (pean silmas midagi sellist: http://tooltime.ee/tooted/k%C3%A4sit%C3 ... /DB1#Toruv" onclick="window.open(this.href);return false;õti 14x15mm ). Teoorias võiks sellise asja ju lühemaks saagida, aga kasutatava "nuia" küsimus jääks ikka üles - kardan, et kruvikeerajat kasutades väänaks selle lihtsalt kõveraks.

Siit siis küsimus, et kas ma olen ainus inimene, kes sellise probleemiga kokku on puutunud? Senised otsingud ei ole kahjuks vilja kandnud ning tundub, et üldiselt keegi ei eelda, et vända polti metsas üldse keerama peaks. Erinevad veebiotsingud viivad ikka ja jälle raskete padrunvõtmete komplektideni ning kohalike jalgrattapoodide suhtumine on pigem see, et "tulge siia, me keerame selle poldi teil kinni".

Tänud ette kaasamõtlemise eest :)

Kasutaja avatar
Tarmo
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 704
Liitunud: 17 Okt 2012, 13:09
Asukoht: Rakvere
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas Tarmo » 13 Dets 2016, 21:34

Vändad kipuvad katki minema?
Äkki on viga hoopis selles, et kasutad liiga kõrget käiku.
Katsu ümber harjutada kiiremalt väntama, soovituslik oleks 80 ... 90 vända pööret minutis.
Ka minul kippisid pedaalid, kett, käiguvahetaja, kasett ja jooksud lagunema.
Peale tempo hoidmise soovitust peab varustus paremini vastu ja ka ise jaksan rohkem.
...

Jants
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 649
Liitunud: 16 Mär 2011, 21:36
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas Jants » 13 Dets 2016, 21:34

Aga selline vändatõmmits
http://www.voti24.ee/et/a/jalgratta-vanda-tommits" onclick="window.open(this.href);return false;
Lubab nii vända lahti võtta kui ka kinni keerata. Peaks sobituma küll 16 lehtvõtmega...
Endal selline olemas...

Muideks ka selline üleminek on olemas, mis lubab padrunvõtmel kasutasa 8mm kuuskantsaba. Minul oli ta jalgratta tööriistakomplektis, võibolla on ka eraldi saadaval...

Maidor
Huviline
Huviline
Postitusi: 109
Liitunud: 23 Jaan 2016, 09:38
Asukoht: Rakvere
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas Maidor » 13 Dets 2016, 22:04

Olen Tarmoga väga nõus. Tõepoolest tasuks muuta oma harjumusi ja vändata pigem kiiremini ning vähendada kuluosade koormust. Tegelt on see ka energiasäästlikum. Minul pole kordagi midagi pooleks läinud. Samas tean inimesi, kes harrastavad aeglast ja jõulist pedaalimist ning tirri või keti purunemine pole võõras.
Mina kasutan selleks puhuks vändatõmmitsat- http://www.ebay.com/itm/1pc-Bicycle-Cyc ... SwgmJXyjWZ" onclick="window.open(this.href);return false;

Kasutaja avatar
Tanel
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 763
Liitunud: 19 Sept 2011, 21:36
Asukoht: Võru
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas Tanel » 13 Dets 2016, 22:06

Tarmo kirjutas:Vändad kipuvad katki minema?
Äkki on viga hoopis selles, et kasutad liiga kõrget käiku.
Katsu ümber harjutada kiiremalt väntama, soovituslik oleks 80 ... 90 vända pööret minutis.
Ka minul kippisid pedaalid, kett, käiguvahetaja, kasett ja jooksud lagunema.
Peale tempo hoidmise soovitust peab varustus paremini vastu ja ka ise jaksan rohkem.
Sellest kommentaarist on küll palju abi. Umbes sama nagu, et ära sõida sellest järsust mäest üles vaid lükka muidu lõhud ratta ära. :twisted:
The size of your pack is relative to the size of your fear.

jaanussepp
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 60
Liitunud: 07 Apr 2015, 13:56
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas jaanussepp » 13 Dets 2016, 22:08

Tarmo kirjutas:Vändad kipuvad katki minema?
Nagu ülalpool kirjutasin, siis probleem ei ole mul mitte enda rattaga, vaid sellega, et aeg-ajalt oleks vaja mõnel teisel grupis oleval inimesel vänt kinni tagasi keerata. Tihti on selline probleem tingitud ka asjaolust, et kui inimesel on hiljuti vändad (näiteks hammasrataste tõttu) vahetatud, siis tegelikult peale väikest väntamist võiks poldid veel üle pingutada - lihtsalt esimese raksuga ei pruugi vänt kohe koonuses kõige sobivamat positsiooni võtta ning hakkab peale väikest väntamist taas loksuma.

Enda rattal kuuskandiga keeratavad poldid ja kui väntasid vahetan, siis peale esimese sõidu tegemist üldiselt keeran alati ka poldid veelkord üle.
Jants kirjutas:Aga selline vändatõmmits
http://www.voti24.ee/et/a/jalgratta-vanda-tommits" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuuskandiga keeratav vända tõmmits on olemas, jutt on hetkel vända kinnitusmutrist. Ehk siis probleem kokkuvõttes pigem selles, kuidas lahti tulnud vänt metsas tagasi kinni keerata, mitte selles, kuidas vänt otsast ära tõmmata.
Jants kirjutas:Muideks ka selline üleminek on olemas, mis lubab padrunvõtmel kasutasa 8mm kuuskantsaba. Minul oli ta jalgratta tööriistakomplektis, võibolla on ka eraldi saadaval...
See oleks jah just see, mida mul vaja oleks. Eks üritan ise veel otsida, aga kui keegi peaks peale sattuma, et kust saab, siis andkem teada. Tänud :)

Jants
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 649
Liitunud: 16 Mär 2011, 21:36
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas Jants » 13 Dets 2016, 22:21

Jah, aga kui täpsemalt vaatad siis selle tõmmitsa teises otsas ongi padrunvõti, millega keerad lehtvõtmega kinni...
Ausalt öeldes ega seda üleminekut mul väga vaja ei ole, nii et kui kuskilt paremat ei leia siis võin ka hea ürituse nimel ka ära anda...

polarbear
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 551
Liitunud: 28 Aug 2013, 21:28
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas polarbear » 13 Dets 2016, 22:22

Ma nüüd peast ei tea, kas 14mm padrunil on "suur" või "väike" nelikant, ei viitsi enam garaaži ka minna vaatama.... Aga kui "saba" kaasavedamine peamine mure on, siis tee või lase teha üleminek nelikandist mõnele sobivale kuuskantmutri-mõõdule. Iga metallitööga vähegi tegelev putiik peaks selle lihtsa asjaga hakkama saama.
Pilt

jaanussepp
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 60
Liitunud: 07 Apr 2015, 13:56
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas jaanussepp » 13 Dets 2016, 22:29

Jants kirjutas:Jah, aga kui täpsemalt vaatad siis selle tõmmitsa teises otsas ongi padrunvõti, millega keerad lehtvõtmega kinni...
See on huvitav tähelepanek :) Aga on see padrun seal tagaotsas 14 mm? Minu vända tõmmitsa vastav tagumine ots on 8 mm. Kui sellel tööriistal 14 mm on, siis selle ost lahendaks minu probleemi hästi.

sipelgas
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 79
Liitunud: 19 Aug 2014, 22:56
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas sipelgas » 13 Dets 2016, 22:35

Tavalisele 3/8" padrunile lased freesida taha väliskuuskandi ja silmusvõtmega keerad.

Sisekuuskandiga võib jääda liiga nõrk ja keerulisem teha.

polarbear
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 551
Liitunud: 28 Aug 2013, 21:28
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas polarbear » 13 Dets 2016, 22:50

Või võtad tavalise piisavalt jämeda poldi ja viilid/käiad otsa nelikanti. Ongi valmis :)
Pilt

Jants
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 649
Liitunud: 16 Mär 2011, 21:36
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas Jants » 13 Dets 2016, 22:53

On küll...mul on samasugune.

Kasutaja avatar
martumba
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 1
Liitunud: 11 Veebr 2016, 22:04
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas martumba » 13 Dets 2016, 22:59

http://www.bike-discount.de/en/buy/lifu ... /wg_id-540" onclick="window.open(this.href);return false;

jaanussepp
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 60
Liitunud: 07 Apr 2015, 13:56
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas jaanussepp » 13 Dets 2016, 23:38

Tänud kõigile kaasa mõtlemast - poleks arvanudki, et see teema nii ruttu nii palju tagasisidet saab :)

Tellisin ära kasutaja Jants poolt soovitatud vända tõmmitsa - see tundus hetkel kõige parem lahendus seetõttu, et kokkuvõttes mu rattaga kaasas kantav tööriistakott ei suurenegi, vaid kui asendan seni kaasas kantud vända tõmmitsa sealt voti24.ee-st tellitud tõmmitsaga, siis lahendab selle tagumine osa ühtlasi ka minu püstitatud probleemi ära :)

Tänud veelkord :)

Kasutaja avatar
Tarmo
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 704
Liitunud: 17 Okt 2012, 13:09
Asukoht: Rakvere
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas Tarmo » 13 Dets 2016, 23:46

Tanel kirjutas:
Tarmo kirjutas:Vändad kipuvad katki minema?
Äkki on viga hoopis selles, et kasutad liiga kõrget käiku.
Katsu ümber harjutada kiiremalt väntama, soovituslik oleks 80 ... 90 vända pööret minutis.
Ka minul kippisid pedaalid, kett, käiguvahetaja, kasett ja jooksud lagunema.
Peale tempo hoidmise soovitust peab varustus paremini vastu ja ka ise jaksan rohkem.
Sellest kommentaarist on küll palju abi. Umbes sama nagu, et ära sõida sellest järsust mäest üles vaid lükka muidu lõhud ratta ära. :twisted:
Käiguvahetajast oled kuulnud?
...

jaanussepp
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 60
Liitunud: 07 Apr 2015, 13:56
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas jaanussepp » 14 Dets 2016, 00:23

Läheb nüüd küll teemast välja, aga kuna siin toodi sisse sõidustiil jms asjad, siis kirjutan veidi rohkem ka tagamaad lahti.

Nagu eelpool juba välja tõin, siis enda ratta ja selle remondiga mul probleeme ei ole. Ja seda vaatamata sellele, et kaalun ligi 130 kg, harrastan aeg-ajalt ka päris raskete pakkidega sõitu, "rumalat jõudu" jalgades on ja kui tuleb soov kuskil "väike sööst" teha, siis ega tagasi ei hoia :) Olen alates 1997. aastast rattaga läbinud ligi 57000 km ning ei ole näiteks ise kunagi kokku puutunud olukorraga, kus kett pooleks läheks või hammasratastega ootamatuid probleeme ette tuleks (loomulik kulumine on muidugi teine asi). Sõites eelistangi ise pigem kiiremat väntamist ja 90 pööret minutis on minu jaoks täiesti normaalne, aga nagu ütlesin, siis eks lollusi saab ka ikkagi tehtud. Ja kõigele vaatamata olen ma ainuüksi viimase kolme aasta jooksul kahel korral teel olles pidanud aitama nii umbes maksimum 60 kg kaaluvaid tütarlapsi, kes tühja ja kerge rattaga sõites keti pooleks on suutnud teha.

Olen Tipikate Rattamatkaklubi nimelise organisatsiooni eestvedaja ning võib öelda, et mitmes mõttes on meie tegevused pigem kaldu sinnapoole, kus anname uutele osalejatele esmase kogemuse rattaga looduses liikumise maailmas. Meie sõitudele saabub igal aastal mitukümmend uut osalejat, kellest suurem osa käibki ainult natuke "nuusutamas", mingi hulk jääb veidi pikemaks püsima ja üksikutest saavad siis pikaajalised kaasretkelised ning ehk ka eestvedajad. Ei ole minu võimuses kõigile esmaliitujatele kohe alguses sellist koolitust teha, et mil viisil kõige õigem oma ratast hooldada oleks või seda kasutada tuleks. Küll aga on minu võimuses leida lahendused põhilistele probleemidele, mis ennast (vähemalt mõne aasta tagant) taaskord kordavad. Ja just see vända poldi lahtitulek, eelkõige peale seda kui inimene on hiljuti lasknud kuskil oma hammasrattad ja keti välja vahetada, on meie sõitudel vähemalt paari aasta tagant teemaks.

Enda ratta puhul siis jah, olen juba viimased mitu aastat eelistanud tellida tugevaid, matkaratastele mõeldud "pommikindlaid" varuosi, mul on olemas õiged tööriistad nende käsitlemiseks ja minu enda ratas, selle remont ega sõidustiil ei ole hetkel teemaks ega probleemiks. Minu teemapüstitus oli tingitud olukordadest, et oleksin grupijuhina võimeline retkel olles noortele liitujatele abi pakkuma.

Kasutaja avatar
Tarmo
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 704
Liitunud: 17 Okt 2012, 13:09
Asukoht: Rakvere
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas Tarmo » 14 Dets 2016, 10:11

Vabandust teema risustamise eest.
Kuigi olen tehnika inimene olen oma rattaid hoolduses hooldada ja remontida lasknud.
Rakveres on hetkel VIIS !!! rattahooldust pakkuvat kohta.
Kui probleemiks on keermete lahtitulemine, äkki on abi keermeliimist - ise olen tööl SKF i oma kasutanud.
...

jaanussepp
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 60
Liitunud: 07 Apr 2015, 13:56
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas jaanussepp » 14 Dets 2016, 10:52

Meie klubi ühissõitudel tuleb nii paari aasta tagant tööriistakott metsas välja otsida ka pelgalt seetõttu, et mõne ratturi just hooldusest tulnud rattal on töökojas mõni asi veidi valesti kokku pandud. Ehk siis kokkuvõtvalt eks sel teemal võib päris palju jahuda, mil viisil erinevaid ootamatusi ennetada saab, aga tööriistakoti koju jätmine ei osutuks vaatamata sellele mõistlikuks.

Kasutaja avatar
Tarmo
Ekspert
Ekspert
Postitusi: 704
Liitunud: 17 Okt 2012, 13:09
Asukoht: Rakvere
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas Tarmo » 14 Dets 2016, 12:37

Ka mina kannan tööriistu rattasõitudel kaasas, vahest vähem vahest rohkem. Jama kui matk mingi väikse tehnilise probleemi pärast pooleli jääb.
Erinevatel matkadel on ka kaasmatkalisi aidatud.
...

jaanussepp
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 60
Liitunud: 07 Apr 2015, 13:56
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas jaanussepp » 15 Sept 2017, 20:20

Olles siis viimase 9 kuu jooksul aeg-ajalt silmi lahti hoidnud, leidsin nüüd lõpliku mind rahuldava tulemuse ja postitan siiagi - ehk on kellelegi veel lähemas või kaugemas tulevikus kasulik info :)

Eesmärgiks oli leida siis 14 mm padrunvõti, aga selliselt, et eraldi "saba" rattasõidul kaasas kandma ei peaks, vaid et seda saaks keerata juba mõne niigi kaasas oleva kuuskant- või lehtvõtmega. Teema arenedes siis selgus, et parimad lahendused võiks olla sellised, kus 14 mm padrunvõti on ühendatud vända tõmmitsaga.

Tellisin mina algul ära siis ülal kasutaja Jants poolt soovitatud vända tõmmitsa: http://www.voti24.ee/et/a/jalgratta-vanda-tommits

Sellel oli aga kaks peamist häda:
1. Mingil imelikul põhjusel tuli seda võtit keerata 16 mm lehtvõtmega, mitte aga 15 mm võtmega, mis rataste juures suht standard on.
2. Kui üritasin selle võtmega vänta otsast ära tõmmata, siis juba esimesel korral keeras vindistatud võlli kõveraks ja rikkus vindi ära. Minu hinnangul on sel tõmmitsal vint liiga suure sammuga (ja võll ilmselt liiga pehmest materjalist). Mu vana tavaline vända tõmmits (st ilma 14 mm padruni funktsionaalsuseta) on 15+ aastat mind rõõmsalt teeninud.

Nüüd hiljuti koperdasin aga sellise tõmmitsa otsa: https://www.rosebikes.com/article/shima ... aid:336093 (ja nüüd on see mul ka olemas).

Selle head omadused on järgmised:
1. Kui kasutada vända tõmmitsana, võib vabal valikul kasutada "keeramiseks" kas 15 mm lehtvõtit, 14 mm kuuskantvõtit või 8 mm kuuskantvõtit. Neist esimene ja viimane on ratta juures suht standardsed võtmed, mis niigi kaasas on. "8 mm kuuskandi funktsionaalsus" on tekitatud siis tänu sellele, et 14 mm kuuskantotsast läheb peeneb auk veel edasi, kuhu saab 8 mm võtme susata.
2. Kui kasutada tööriista 14 mm padrunvõtmena, saab keeramiseks kasutada 15 mm lehtvõtit.
3. Näeb ilgelt tugev ja kvaliteetne välja :)

Slvr
Uudistaja
Uudistaja
Postitusi: 13
Liitunud: 03 Mai 2016, 22:35
Kontakt:

Re: Jalgratta vända 14 mm poldi keeramine

Postitus Postitas Slvr » 16 Sept 2017, 23:40

osta paras toruvõti ja lõika üleliigne maha, siis saad suvalise kruvikeeraja või kuuskant võtmega vms kinni väänata selle.

Pilt

Vasta

Mine “Meisterdamine, hooldamine ja parandamine”

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline